Tips for et godt firmanavn
Hvis du har startet et nytt selskap og har en flott idé eller produkt, er det fantastisk! Men nå må du få det ut der, og det første folk ser er firmanavnet ditt. Å velge riktig navn er veldig viktig. Det kan være tøft å komme opp med noe nyskapende, og det er også noen juridiske spørsmål å vurdere når du velger et navn for selskapet ditt.
Et godt firmanavn bør være kreativt, lett å registrere som varemerke, oppfylle juridiske krav og overleve over lang tid.
Å velge et firmanavn er ikke alltid lett når man starter en bedrift. Noen har allerede et navn i tankene, mens andre synes det er vanskelig å velge. Uansett din situasjon, er det viktig å nøye vurdere hvilket navn som er best for ditt selskap.
Det er mange punkter å vurdere når du skal velge et firmanavn. Her er noen tips fra oss som vil hjelpe deg med å velge riktig navn for din virksomhet. Bruk disse tipsene for å komme opp med fantastiske ideer til å velge firmanavnet ditt.
1: Velg et navn som passer til selskapet ditt
Utallige entreprenører velger å bruke sitt eget navn for selskapet når de etablerer sin virksomhet. Dette har fordelen av å gjøre det klart for kundene hvem de har med å gjøre, noe som støtter deres ekspertise. Imidlertid oppstår et problem hvis du bestemmer deg for å selge selskapet senere. I slike tilfeller kan det være upassende å bruke ditt eget navn, så det er smart å vurdere mulige fremtidige salg når du velger et navn for selskapet ditt. På den annen side velger noen entreprenører et navn for selskapet sitt som representerer produktene eller tjenestekategoriene deres. Så når du velger firmanavnet, velg det som passer til din virksomhet.
2: Riktig inspirasjonskilder for å navngi selskapet ditt
Hvis du ikke tenker på å bruke ditt eget navn for selskapet, må du finne inspirasjon fra et annet sted. Start med å analysere målgruppen din. Kan du få inspirasjon fra dem? Et annet alternativ er å basere navnet på produktene eller tjenestene du tilbyr. Bare sørg for at det ikke er for begrensende hvis du utvider sortimentet ditt senere. Vurder dine unike salgsargumenter (USP-er), er det noe du kan inkludere i firmanavnet? Hvis du har problemer med å finne innovative navn, få hjelp fra noen du stoler på. Å samarbeide med andre kan hjelpe deg med å gå utover spesialiteten til produktet ditt og få et bredere perspektiv på virksomheten din.
3: Vær kreativ først før du begynner å dømme
For å samle kreative ideer til firmanavnet ditt, ha en brainstorming-økt der alle fritt kan presentere ideer uten dømming. Ikke avvis ideene for raskt, selv uvanlige navn som “Apple” startet et sted. Du kan også undersøke på forskjellige språk for inspirasjon som hjelper deg med å få ideer til å velge firmanavnet ditt.
4: Trender – Vil firmanavnet bli utdatert?
Trender kan være spennende, men de forsvinner over tid. For eksempel, for et tiår siden var det trendy å bruke en kombinasjon av bokstaver og tall i firmanavn, som “2Good” eller “Just4You.” Imidlertid har disse navnene mistet sin sjarm. Så det er viktig å velge et navn som alltid forblir relevant og ikke være trendy i kort tid.
5: Lag en liste over toppvalg
Hvis du har mange navn i tankene, velg ut noen av valgene dine og analyser dem nærmere. Du kan til og med sette listen til side en stund og komme tilbake til den senere. Noen ganger hjelper det å ta en pause og se på det igjen for å se ting fra forskjellige perspektiver. Så kan du ta en beslutning om firmanavnet fra kortlisten.
6: Sørg for at navnet følger retningslinjene
Ikke alle navn er tillatt for selskaper. I henhold til Foretaksnavneloven må et firmanavn ha minst tre bokstaver og skal ikke villede eller forårsake en overtredelse. Det kan ikke være det samme som et lands, regions eller bynavn. Unngå også å bruke navn som allerede er i bruk for å forhindre fremtidige konflikter.
7: Vær oppmerksom på Googles krav
Å bruke generiske navn kan raskt uttrykke formålet med selskapet ditt, men de kan også skape utfordringer med søkemotorkonkurranse. Prøv å utforske navnet på Google for å se hvilke resultater som dukker opp. Sjekk også en ordbok for å sikre at navnet er stavet korrekt og for å finne motivasjon for variasjoner.
8: Tilgjengelighet av domenenavnet
Sørg for å se om nettadressen (URL) er tilgjengelig eller ikke. Det er bedre å gå for .no og .com-utvidelser da de er lette å huske. Hvis det valgte navnet ditt allerede er tatt som et domene, kan det være smart å tenke på et annet navn for selskapet ditt.
9: Del firmanavnet ditt med andre
Når du har valgt et firmanavn som følger alle reglene, er bra for søkemotorer og høres attraktivt ut, del det med folk du stoler på. Spør dem hva de synes om navnet og hvordan det får dem til å føle seg ved å høre eller lese det.
10: Registrer firmanavnet ditt
Når du har valgt et firmanavn, registrer det hos de relevante myndighetene. Skaff deg også domenenavnet og opprett sosiale mediekontoer for selskapet. Selv om du ikke er etablert med en gang, er det viktig å registrere tidlig for å forhindre at andre selskaper bruker det samme navnet.
11: Registrer et varemerke
Å registrere selskapets navn i foretaksregisteret og å registrere det som varemerke er to forskjellige prosedyrer. Hvis du vil ha full beskyttelse, kan du registrere firmanavnet som varemerke. Firmanavnet ditt må imidlertid være unikt nok til å bli godkjent. Mens registrering av firmanavnet beskytter det i foretaksregisteret, dekker det ikke andre kjennetegn som domenenavn eller logoer. For å beskytte disse kan du også registrere dem som varemerke.
12: Endre firmanavnet
Hvis du bestemmer deg for å endre firmanavnet ditt, er det ikke for vanskelig, men det er noen ting å vurdere. Du må oppdatere navnet i foretaksregisteret og huske å oppdatere navnet på nettsiden og sosiale mediekontoer også. Å endre navn tar tid og påvirker din online tilstedeværelse. Du må gjenoppbygge merkevarebevissthet og oppdatere alt som logoer, kontorskilt og visittkort når du endrer firmanavn.