Start din egen bedrift – Trinn for trinn. Guide med 22 enkle tips!
Tenker du på å starte en ny bedrift? Vi har hjulpet tusenvis av gründere med å etablere bedriftene sine ved å foreslå mange ideer som har vist seg å være svært gunstige for å etablere virksomheten deres. Mange av oss har en drøm om å starte vår egen bedrift, men vet ikke hvordan vi skal komme i gang. Vi må analysere våre egne arbeidsliv og vellykkede gründere for å forstå vellykkede forretningsstrategier.
Å starte en bedrift virker enkelt, men å starte en vellykket bedrift er faktisk oppgaven. Vi må vurdere mange fakta og tall når vi starter vår egen bedrift, slik at vi kan tjene maksimalt på virksomheten vår.
Vi vil gi deg noen tips som vil hjelpe deg med å starte din egen bedrift. Ved å følge disse tipsene kan du starte din egen bedrift.
Enkle tips for å starte din egen bedrift!!
Her er noen tips du kan ta hensyn til når du starter en bedrift:- Identifiser dine interesser.
- Utvikle en forretningsidé.
- Analyser markedene.
- Analyser omfanget av virksomheten din.
- Skriv en forretningsplan.
- Velg et navn for selskapet.
- Velg et sted for virksomheten.
- Lag et logo.
- Registrer selskapet/din virksomhet.
- Tilgang til finansiering.
- Estimere kostnaden/budsjettet.
- Skaff deg lisenser og tillatelser.
- Beregn fortjenesteforholdet.
- Analyser konkurrentene dine.
- Opprett separate bankkontoer for virksomheten din.
- Opprett en separat profesjonell nettside og forretnings-e-post.
- Få ekspert-råd.
- Kvalitetssikring.
- Annonsere virksomheten din gjennom sosiale medieplattformer.
- Bygg et team hvis nødvendig.
- Øk produkter eller tjenester for å få flere kunder.
- Kundens tilbakemelding.
1: Identifiser interessen din
Det første før du starter en ny bedrift er å identifisere din lidenskap og interesse. Du må analysere hvilket felt eller produkt du er interessert i. Du kan analysere dine ferdigheter og hobbyer for å finne dine interesser. Ved å identifisere dine interesser, kan du få en god idé for å starte din virksomhet.
2: Utvikle en forretningsidé
Du kan få en god forretningsidé gjennom dine egne personlige erfaringer. Du kan lage et produkt som kan løse problemer. Hvis du finner det vanskelig å få en god forretningsidé selv, kan du få ideer fra folk og spørre folk om produkter som er etterspurt og kan løse problemer. Du kan også diskutere med en gruppe mennesker for å få flere ideer til å starte din egen bedrift.
3: Analyser markedene
Formålet med forskning eller analyse av markedet er å estimere salg og lønnsomhet av produktet vårt i markedet. Det hjelper også med å forstå etterspurte produkter i markedet. Du kan også analysere om produktet vårt er etterspurt og hva du bør gjøre for å tiltrekke deg kunder. Du kan også finne konkurrentene i markedet.
4: Analyser omfanget av virksomheten din
Du må ha et forhåndsdefinert omfang av virksomheten før du starter virksomheten din. Du bør være klar over omfanget av virksomheten, enten du vil etablere virksomheten din lokalt eller internasjonalt.
Lokalt vs. Internasjonalt omfang:
5: Skriv en forretningsplan
Du må skrive sammendraget av virksomheten din når du skriver en forretningsplan. Du må sette opp grunnleggende fakta om virksomheten din for å fange folks oppmerksomhet og holde interessen deres. Du må forklare om produktet eller tjenesten du selger, og typen markedsplass du går inn i. Når du skriver en forretningsplan, må strukturen til virksomheten defineres, for eksempel enkeltpersonforetak, ansvarlig selskap (LLC), partnerskap eller aksjeselskap.
6: Velg et navn for selskapet
Du må skrive sammendraget av virksomheten din når du skriver en forretningsplan. Du må sette opp grunnleggende fakta om virksomheten din for å fange folks oppmerksomhet og holde interessen deres. Du må forklare om produktet eller tjenesten du selger, og typen markedsplass du går inn i. Når du skriver en forretningsplan, må strukturen til virksomheten defineres, for eksempel enkeltpersonforetak, ansvarlig selskap (LLC), partnerskap eller aksjeselskap.
Når du velger bedriftsnavnet ditt, bør noen punkter tas i betraktning:
- Bedriftsnavnet ditt bør være unikt, det vil si at det ikke bør være lignende med navnet på noen eksisterende bedrift eller merke.
- Velg et navn som kan inneholde et .com domene.
- Velg et navn som er lett å stave og uttale.
- Velg et navn som formidler en melding eller beskriver produktet ditt.
7: Velg et sted for virksomheten
Det har alltid vært viktig å velge et sted for å starte virksomheten din. Enten du skal starte virksomheten din fysisk eller virtuelt, må du velge i hvilken region, område eller by du vil starte virksomheten din. For eksempel, hvis du skal starte en matbutikk, må du velge området for butikken som skal åpnes. For dette må du analysere hvilket område matbutikken trengs, slik at du kan få flere kunder. Dessuten må du også få en idé om leie, skatter og andre utgifter for å starte matbutikken din i det aktuelle området.
På den annen side, hvis du skal jobbe virtuelt, for eksempel hvis du skal utvikle en nettbasert bedriftsbutikk, må du velge byen eller landet du vil jobbe i. I dette tilfellet må du spesifisere området, byen eller landet der du vil levere produktet ditt. Du må også administrere budbringere for rettidig levering av produktet ditt.
8: Lag en logo
Logo brukes til identifikasjon. En perfekt logo bygger tillit hos folk ved å validere profesjonaliteten din. En godt designet logo vekker oppmerksomheten til folk og får dem til å huske bedriften/merket ditt. Når du designer logoen din, bør du ta hensyn til noen punkter:
- Logo må være unik.
- Velg fargepaletter som ligner på produktet eller butikken din.
- Velg stilige fonter.
- Lag en logo som må skille deg fra andre.
- Logoer må være attraktive for folk.
- Logoer bør ha evnen til å etterlate et varig inntrykk på folk.
9: Registrer din bedrift
Det viktigste steget er å registrere selskapet ditt når du starter virksomheten din. Før du starter virksomheten din, må du registrere bedriften din hos myndigheten. Hvis du vil drive virksomhet som enkeltpersonforetak, er det nødvendig å registrere bedriften din for å hevde at “du driver virksomhet som” (bedriftsnavnet ditt). Ved å registrere bedriften din, vil bedriften din være mer troverdig for folk/kunder fordi folk vanligvis foretrekker registrerte bedrifter eller merker for å kjøpe et produkt.
10: Tilgang til finansiering
Tilgang til finansiering er veldig viktig for å starte en bedrift. Det refererer til tilgjengeligheten av finansiering, styring av penger og andre midler eller kreditter i bedriften/selskapet. Å ha tilgang til finansiering er nøkkelen til å utvide virksomheten din til nye markeder for å lansere nye produkter. Større tilgang til finansiering resulterer i å starte en virksomhet i stor skala.
11: Estimere kostnaden/budsjettet
Det er viktig å finne ut hvor mye det vil koste å etablere virksomheten din ved å spesifisere alt som vil bidra til å starte virksomheten din. Ikke engang en liten faktor kan neglisjeres når du estimerer kostnadene dine. Mens du beregner/estimerer kostnadene, bør følgende punkter tas i betraktning:
- Arbeidsområde
- Maskiner
- Spesielt utstyr
- Personale eller ansatte hvis nødvendig
- Kostnad for å registrere bedriften ditt/merket
- Annonsere materiale osv
Vi må sette opp et budsjett i henhold ved å tildele midler etter å ha estimert kostnaden for virksomheten vår. Å estimere kostnaden og budsjettet er veldig viktig for å ta informerte beslutninger om å arbeide videre med det gitte merket. Du kan sette opp budsjettet ditt for seks måneder eller et år.
13: Beregn overskuddsgraden
Du kan finne fortjenesteforholdet ditt ved å trekke kostnaden fra den totale summen. Å beregne fortjenesten er veldig viktig for å drive en vellykket bedrift. I vellykkede forretningsstrategier anses en 20% fortjeneste som en rimelig fortjeneste, en 10% fortjeneste er en gjennomsnittlig fortjeneste og en 5% fortjeneste er en dårlig fortjeneste. Sørg derfor for at bedriften din gir deg minst en 20% fortjenestemargin. Ellers må du tenke på å gjøre endringer som kan gi deg maksimal fortjeneste.
14: Analyser konkurrentene dine
Det viktigste mens du starter din bedrift er å grundig analysere konkurrentene dine i markedet. Du må analysere nøye strategiene og tjenestene som tilbys av konkurrentene og hva som er deres teknikker for å drive vellykket markedsføring. På denne måten kan du få nye ideer om å gjøre endringer i strategiene som er gode nok til å levere produktet ditt med en mer lønnsom margin sammenlignet med konkurrentene.
15: Opprett separate bankkontoer for virksomheten din
Du må opprette en separat bedriftskonto for ditt merke for å starte en bedrift. Du trenger en separat konto for å holde oversikt over alle fakturaer, transaksjoner og fradrag. Dessuten må bedriftskontoen din være registrert som en bedriftskonto for å samhandle med andre selskaper eller merker for profesjonelle transaksjoner. Den brukes også til online transaksjoner hvis du driver en nettbasert bedriftsbutikk.
16: Lag et eget profesjonelt nettstde og bedrifts-e-post
Å opprette en profesjonell nettside og forretnings-e-post spiller en viktig rolle i samhandling med kunder globalt. I forretnings-e-posten skal domenet til e-posten være bedriftens/merkets navn som vil fremme merket ditt med hver e-post du sender. Med en profesjonell bedriftsnettside kan du bygge ditt online omdømme, få flere kunder og kommunisere effektivt med dine interessenter.
17: Få ekspertråd
Du bør se på vellykkede gründere og forsikre deg om faktorene som gjør dem til vellykkede forretningsmenn for å unngå feil når du starter en bedrift. Du kan også ta noen råd fra gründere før du starter en bedrift. Før du diskuterer bedriften din, må du være sikker på om gründeren er en pålitelig person og om han kan gi deg ærlige råd som kan hjelpe deg med å starte din egen bedrift. Gründeren kan forklare noen fordeler og ulemper med bedriften som vil hjelpe deg med å utvikle nye ideer eller gjøre noen endringer i forretningsidéen din.
18: Kvalitetssikring
Det viktigste når du utvikler et produkt i bedriften er kundetilfredsheten, som er nøkkelpunktet for en vellykket bedrift. Jo mer du tilfredsstiller kundene dine med produktet ditt, desto flere kunder vil du få. Mens du utvikler en forretningsidé for produktet ditt, må du være sikker på at kvaliteten på produktet ditt skal være god nok til å konkurrere i markedet. Det avgjør om produktet ditt vil møte kvalitetsstandarden og tilfredsstille kundene. God produktkvalitet gjør kundene dine glade og bygger tillit mellom dem og selskapet ditt.
19: Annonser bedriften dingjennom sosiale medieplattformer
Å annonsere produktet ditt er veldig viktig for å drive en vellykket bedrift, da det kan tiltrekke flere kunder til deg og bygge deres interesse for merket og tjenestene dine. I dag gjør sosiale medieplattformer det lettere for oss å annonsere produktene våre gjennom meta-annonser. Du kan vise annonser for produktet ditt på Facebook, Instagram TikTok osv. Siden folk har veldig mye interaksjon med sosiale medier, kan du ved å annonsere produktet ditt på sosiale medier få flere kunder. Det vil også hjelpe deg med å markedsføre produktet ditt på en stor skala.
20: Bygg et team om nødvendig
Suksessraten for bedriften avhenger ofte av teamet/staben til selskapet. Hvis du har et velutdannet og profesjonelt personale, kan selskapet ditt jobbe mer effektivt. På den annen side, hvis du har et mindre erfarent personale, må du jobbe mer, og i dette tilfellet kan det være en mulighet for å få en høyere risiko. Du bør ha eksperthjelpemidler som kan håndtere arbeidet mer effektivt for en vellykket bedrift. Du kan også trene personalet ditt for bedriften din, men det kan være tidkrevend
21: Øk produkter eller tjenester for å få flere kunder
Du bør gradvis øke produktene dine når du begynner å drive en vellykket bedrift. Hvis du får en vellykket forretningsstrategi, må du utvide bedriften din ved å legge til flere produkter i butikken/ditt merke. Når kundene dine finner flere produkter i butikken din, må de ønske å prøve disse produktene på grunn av deres tidligere erfaringer med produktet ditt. På denne måten trenger du ikke å bekymre deg for kundene, da deres tidligere erfaring med produktet ditt gjør dem interessert i å prøve ditt nye produkt. Det vil vise seg å være gunstig for deg å vokse en vellykket bedrift.
22: Tilbakemelding fra kunder
Hvis du ikke vet hva kundene dine synes om produktet ditt eller hvilken type mening de har om produktet eller tjenesten din, kan du aldri gi dem den ønskede opplevelsen. Derfor må du vite hva kunder synes om produktet ditt eller tjenesten din. Du må samle kundenes tilbakemelding og deres forslag og råd om produktet som kan hjelpe deg med å forbedre produktet eller tjenestene dine for enda bedre kundeopplevelser. Det vil hjelpe deg med å tilpasse bedriften din for å passe kundenes behov mer nøyaktig.